Aj keď sa nám páčilo to, čo sme hrali v beta verzii, v úvodných piatich testovacích hodinách sa nám ukazovala časť D.C., ktorá je esteticky až veľmi podobná verzii New Yorku, zobrazenej v prvej hre. To sa však mení pomerne rýchlo. V hre existuje veľa klasických, zastavaných oblastí, ale mapa odhaľuje aj pekné trávnaté lesné plochy, predmestia, a nádherne detailné pustatiny od brehov rieky Potomac. Vchádzať do ikonických pamiatok, ako je napríklad Washingtonov pamätník, Lincolnov pamätník a samotný Biely dom, je veľmi vzrušujúce. Division 2 má v súčasnosti jeden z najzaujímavejších otvorených svetov, aký sme v nedávnej minulosti mohli zažiť. Washington D.C. je omnoho podrobnejším a fascinujúcim post-apokalyptickým mestom, než aký Ubisoft vymyslel v prvej hre.
Od ikonických pamiatok po pustatiny
Veľké aj malé detaily dávajú hre silnú atmosféru, vďaka ktorej sa cítite, akoby ste tam naozaj boli. Nemusí sa to zdať ako obrovský kompliment, ale keď uvidíte historické pamiatky ako Biely dom, Lincolnov pamätník a Washingtonov pamätník, posúdite sami. Ale nie sú to len známe miesta, ktoré ohúria. Z pohľadu dizajnu sa málokedy v Division 2 cítite, že je niečo rovnaké či podobné vo viacerých oblastiach alebo uličkách. Každá oblasť má nejaký svoj špecifický dizajn, ktorým sa líši od ostatných. Rôzne prostredia s rôznymi vyhliadkovými bodmi a nebezpečenstvami podporujú množstvo stratégií a zároveň pomáhajú zvýrazniť rôznorodých nepriateľov a lepšie zbrane. Division 2 nám ponúka otvorený svet s veľkým a lepším loot systémom než doteraz, naplneným množstvom rozličných zbraní či doplnkov pre vaše postavy. Hra sa rýchlo stáva návykovou, vďaka tomu, že za vaše úsilie vás štedro odmení.
Napriek tomu, že sme hru ešte nedokončili na sto percent, tak sme ju hrali dosť dlho na to, aby sme mohli povedať, že je výrazným zlepšením oproti svojmu predchodcovi takmer v každom smere. Každá hlavná línia misie vyniká napriek tomu, že opakuje rovnakú slučku z prvej hry. Namiesto toho, aby bola každá misia umiestnená v bežných budovách, Ubisoft urobil každú úroveň svojím vlastným živým svetom, akoby úplne jedinečným od zvyšku hry. V jednej misii si napríklad môžete prezrieť Americké historické múzeum plné zaujímavých exponátov, v inom sa vydáte na výlet cez históriu letectva. V nasledujúcej misii sa vydáte napríklad na veliteľstvo vesmírnej správy. Potom sa ocitnete upierajúc pohľad na Lincolnov pamätník, strieľajúc zlých vojakov v múzeu venovanom monumentálnemu prezidentovi.
Oblasti misií Division 2 síce môžu byť na pohľad krásne a bude vás to lákať si ich obzrieť, ale skôr, než budete môcť bezpečne obdivovať pamiatky, musíte nájsť úkryt.
Lepšie príbehy, slabší ústredný dej
Každá z misií v príbehovej línii využíva svoje prostredie nielen pre pohladenie vášho oka, ale aj na to, aby sa vylepšila hrateľnosť a aby ste mohli myslieť za behu. Oblasti misií Division 2 síce môžu byť na pohľad krásne a bude vás to lákať si ich obzrieť, ale skôr, než budete môcť bezpečne obdivovať pamiatky, musíte nájsť úkryt. Hlavná príbehová línia je o obnovení poriadku po vírusovej pandémii. Odohráva sa sedem mesiacov po prvom Division, kde stojíte proti trom zločineckým skupinám. Hyenas, True Sons a Outcasts. Bohužiaľ, hlavný príbeh nie je oveľa zaujímavejší ako originál, čo znamená, že hlavnú líniu budete chcieť rýchlo preletieť.
Emocionálne prepojenia s postavami, s ktorými sa stretávate, prakticky neexistujú, pretože sa s nimi až tak často nerozprávate. Okrem toho, dialóg je čudný, neosobný, až do bodu, keď je niekedy ťažké vidieť postavy ako ľudí a nie ako robotov. Jednotlivé príbehy rozprávané v každej z týchto misií však väčšinou nahrádzajú hlavný príbeh celej hry. Tieto príbehy sú rozprávané aj prostredníctvom atmosféry a prostredia, z detailov, ktoré vidíte v záznamoch a zvukovými záznamami, ktoré môžete nájsť skryté vo svete. Ak teda chcete mať z príbehu čo najviac a vcítiť sa doň, odporúčame čítať a počúvať všetko čo nájdete.
Takmer rovnako zábavné boli vedľajšie misie. Division 2 má inteligentný progresívny systém, v ktorom všetko, čo robíte, má vplyv na samotný svet. Patrí tu napríklad aj prestavba osád – rozsiahle bezpečné oblasti, ktoré sa časom stávajú prosperujúcimi ekosystémami. Naša obľúbená aktivita v otvorenom svete sú kontrolné body. Nepriatelia držia oblasti, ktoré môžete zachytiť ako znak vášho odporu. Každá z nich sleduje rovnakú slučku. Porazenie nepriateľov, vyslanie signálu o pomoc od osadníkov pomocou svetelnej pištole a potom obrana bodu pred nepriateľom a nakoniec samotné získanie kontroly nad týmto bodom. Potom už môžete dodávať novej bezpečnej oblasti rôzne zásoby a zarobiť si XP. Kontrolné body sú umiestnené takým spôsobom, že ich zachytenie je pre vaše cestovanie takmer nevyhnutné. Navyše, každý kontrolný bod má zásobovaciu miestnosť naplnenú korisťou, čo im dáva dostatočne zaujímavú cenu za váš čas.
Hlavným cieľom aktivít otvoreného sveta je prispieť k splneniu projektov, ktoré potom otvárajú nové vylepšenia v osadách. Aj keď vám vylepšenia nepomôžu hmatateľným spôsobom, budovanie komunity s novými zariadeniami a vybavením je príjemné vidieť. Samozrejme, že túžba získať lepšiu korisť, znamená väčší prieskum. Taktické vesty a kolenačky vyzerajú dosť všeobecne a genericky, aj keď emblémy a iné drobné vizuálne detaily sa líšia. Na druhej strane sú zbrane primerane jedinečné a každá má po dizajnovej stránke niečo do seba. To si môžete ľahko všimnúť pri jej prezeraní. Už teraz sa nevieme dočkať, ako vyzerajú exotické zbrane a výstroj, keď sa dostaneme ku koncu hry.
Aj keď máte skvelé vybavenie a smrtiace zbrane, budete z času na čas potrebovať pomoc od jedinečných schopností vášho agenta.
Krok vpred v systéme odmien
Ubisoft naozaj šiel do detailov, čo sa týka zbraní a doplnkov pre postavy. Každý kus výstroja je odstupňovaný a farebne označený. Od bežného po štandardný, až po špecializovaný a následne vynikajúci, vysoký až exotický. Čím vyššie sa dostanete na stupnici, tým viac bonusov majú. Popisy zbraní neuvádzajú len základné veci ako DPS a RPM, ale aj poškodenie pri strieľaní na diaľku. Pre efektívnosť si môžete vyskúšať zbrane na strelnici, aby ste si mohli naozaj vybrať to, čo potrebujete. Bonusy setov vybavenia ešte viac ovplyvňujú odmeny bonusov na zbrane, zručnosti, zdravie a ďalšie veci. Vytvorenie vašej najimpozantnejšej zostavy niekedy vyžaduje aj nejaké kreatívne myslenie, ale vždy je radosťou kombinovať a nájsť to, čo funguje najlepšie. Ak ste typ hráča, ktorý miluje vidieť, ako každý kus vybavenia ovplyvňuje vašu zostavu, Division 2 je hra určená práve pre vás.
Vývoj agenta v akcii
Zručnosti a perky hrajú v hre dôležitú úlohu. Uľahčujú váš život na nebezpečných uliciach post-apokalyptického Washingtonu D.C. a často sú to rozdiely medzi životom a smrťou. Aj keď máte skvelé vybavenie a smrtiace zbrane, budete z času na čas potrebovať pomoc od jedinečných schopností vášho agenta. Pravdepodobne aj častejšie, ako by ste chceli priznať. Schopnosti agenta obsahujú podrobnosti o všetkých dôležitých zručnostiach a systémoch, ktoré ich obklopujú.
V Division 2 je dokopy osem zručností, z ktorých každá má tri až štyri varianty. Všetky zručnosti sú užitočné, niektoré sú na útok, zatiaľ čo iné sú na obranu. Môžete však mať iba dve zručnosti naraz. Po čase, ak odomknete viac zručností, budete mať možnosť ich kombinovať. Po dokončení úvodnej misie odomknete svoj prvý bod zručnosti, ktorý potom môžete odovzdať postave označenej ako Quarter Master. Potom si už len vyberiete jednu z ôsmich spomínaných schopností. Budúce zručnosti sa odomknú iba dokončením hlavných misií, ale všetky budú odomknuté v polovici kampane. Quartermaster sa nachádza v Bielom dome.
Ďalšou špecialitkou je tvorba vlastného klanu. V hre je možné vytvoriť si klan z priateľov alebo pozvať neznámych hráčov, s ktorými pracujete na misiách, ale aj mimo nich, spoločne. Určite vám odporúčame pracovať ako skupina, uľahčí vám to život. Do každého klanu je možné pripojiť až 50 účtov so štyrmi postavami. Vytvoriť klan nie je komplikované a táto možnosť sa vám odomkne skoro hneď na začiatku príbehu. Páči sa nám, že v klane dostávate stále aktuálne informácie ohľadom aktivít a postupu jej členov.
V hre je prekvapením, koľko rôznych nepriateľov ponúka. Podľa nás to niekedy hráča zmätie. Každá z „frakcií“ je organizovaná inak a označená v hre inou farbou. Tieto odlišnosti sú podstatné pri ničení nepriateľov. Nepriateľov označených červenou dáte dole veľmi rýchlo, ani sa nezapotíte. Pri fialových už musíte použiť trošku taktiky, pretože sú náročnejší a majú so sebou štít, no našťastie po zničení štítu sa im už znovu neobnovuje. Žltí nepriatelia sú najťažší a neoplatí sa na nich vybehnúť priamo. Mnohokrát sme dopadli na zem a čakali na oživenie. Tí majú na sebe štít, ale sú ešte dodatočne chránený obranou. Zistili sme ale, že strieľaním do rovnakého miesta ju rýchlejšie prekonáte a zničiť tak nepriateľa bude jednoduchšie. Pozor aj na typ ikony, ktorý sa zobrazuje pri nepriateľovi, pretože tá vám naznačí, čo od neho môžete očakávať. Komplexnosť nepriateľov je naozaj na úrovni, čo ponúkne interaktívnejší a zábavnejší gameplay.
Výzvy na každom kroku
Ak existuje nejaká vlastnosť, ktorá by mohla definovať Division 2, bola by to Temná zóna (Dark Zone). Podivná zmes PvP a PvE, ktorá mieša spojenectvo starších hier pre prežitie ako Rust a DayZ s bezohľadnou atmosférou zabíjania ako v moderných battle royale hrách Fortnite alebo Apex Legends. Ako prvá zóna, ktorú odomknete, je Dark Zone East. Ide pravdepodobne o zónu, ktorá sa najviac podobá Temnej zóne z prvej hry. Ide o veľký mix zastavaných a prírodných oblastí. Dark Zone East je definovaná svojimi veľkými otvorenými priestormi, vďaka čomu je ideálnym miestom pre ostreľovačov.
Akonáhle dokončíte prieskumnú misiu Dark Zone East, druhá, ktorá sa nachádza v Dark Zone South, sa vám okamžite odomkne. Dark Zone South je veľmi odlišná od East a viac sa podobá na Dark Zone North, čo je rozšírenie prvej Temnej zóny. Je to veľmi hustá oblasť s obmedzenými líniami rozhľadu a množstvom zákutí, kde sa môžete schovať. Brokovniciam a SMG sa v tomto prostredí dobre darí, zatiaľ čo útočne pušky a ľahké guľomety vám veľmi dobre neposlúžia. Po dokončení tejto prieskumnej misie (ktorá je prekvapivo krátka v porovnaní s ostatnými dvoma) budete potom vyzvaní na dokončenie misie Recon pre Dark Zone West. Západ je však zlatou strednou cestou medzi južnými a východnými Temnými zónami. Je to niečo viac ako Temná zóna na východe, ale nie tak kompaktná ako tá južná, čo z nej robí perfektné ihrisko pre stredne veľké zbrane ako útočná puška alebo LMG.
Je dôležité sledovať požiadavky na každú z troch prieskumných misií, pretože každá z nich má svoje špecifické požiadavky predtým, ako sa pre vás stanú dostupnými. Síce sa objavia na vašej mape po dokončení prieskumu predchádzajúcej zóny, to však nemusí znamenať, že všetky podmienky boli splnené. Funkcia, ktorá bola významným bodom sporov pre mnohých hráčov v prvej hre je pokračovanie s normalizáciou výstroja, čo znamená, že každý je na rovnakej úrovni hneď ako vstúpi do Temnej zóny, bez ohľadu na to, aké vybavenie hráč získal až do tohto bodu. Jednoducho povedané, všetci máte v Temnej zóne rovnaký level a ste si rovní.
Normalizácia priradí každej zbrani v hre inú množinu štatistík, ktorá sa prejaví, keď vstúpite do Temnej zóny. To znamená, že niekto, kto má len päť úrovní hitov, má tú istú šancu ako niekto iný, kto hral tisíc hodín a má agenta na najvyššom leveli.
Oficiálne sa však neodporúča, aby ste vstúpili do Temnej zóny predtým, než sa vám odomknú aspoň dva sloty pre zručnosti. Neoficiálne si však môžete robiť čo chcete. Ako však fungujú úrovne Temnej zóny? Temná zóna má úplne oddelený levelovací systém ako zvyšok hry. Kým v prvej hre to bolo väčšinou len nejaké nezmyselné číslo, v Division 2 sú teraz pre každý level „hmatateľné“ odmeny a pocit zadosťučinenia.
Pre každých päť úrovní odomknete nový rad výhod, ktoré sú k dispozícii prostredníctvom špeciálneho NPC. Povoliť však môžete vždy iba jeden perk, ale v prípade, že sa nachádzate v Temnnej zóne, poskytuje vám to vážne výhody. Prvá vrstva obsahuje iba jeden perk, ktorý vám umožní prenášať viac kontaminovaných položiek, zatiaľ čo vyššie úrovne zahŕňajú veci, ako je napríklad zvýšené XP pre určité akcie (zabíjanie Rogues alebo hľadanie pamiatok), denné odmeny v bezpečnom priestore Temnej zóny alebo zníženie Rogue časovaču. Body skúsenosti sú v Temnej zóne získavané prostredníctvom rôznych akcií. Zabíjanie nepriateľov, zabíjanie Rogues, dokonca aj keď sa vy sám stanete Rogue a prežijete časovač, získate bonusové body skúsenosti. Môžete tiež hľadať zberateľské predmety alebo objavovať zaujímavé miesta a lokácie. Po smrti v Temnej zóne však stratíte časť bodov skúsenosti, ktoré ste v nej získali, takže sa neoplatí byť ľahkomyseľný, len aby ste mali prístup k výhodám čo najskôr.
Hra je splneným prianím každého Division fanúšika a ponúka omnoho viac ako sme čakali.
Zďaleka najúčinnejšou metódou je však dokončenie špeciálnych misií, ktoré vyžadujú, aby ste zamierili do konkrétnej oblasti a zabili mocného nepriateľa. Ak tak urobíte, odmenou bude tona skúseností a nejaké slušné vybavenie na oplátku, aj keď tie vyššie obtiažnosti môžu byť veľmi ťažké pre sólového hráča. Určite je teda dobré nájsť si niekoho, kto vám s tým pomôže. Ostatní hráči však môžu splniť túto misiu predtým, než dorazíte, takže budete musieť byť rýchli. Vždy je však aspoň niekoľko z týchto misií aktívnych. Ak sa vám nepáči normalizácia výstroja pre každého v Temnej zóne a zdá sa vám, že to nie je fér, tak môžete skúsiť už obsadené časti Temnej zóny. Keď sa zóna stane obsadenou, normalizácia výstroja bude vypnutá, stav Rogue bude skrytý pre všetkých ostatných, friendly fire bude povolené a veže okolo vchodu prestanú fungovať. Počítačom ovládaní nepriatelia budú však tiež oveľa silnejší.
Verdikt
Hra je splneným prianím každého Division fanúšika a ponúka omnoho viac ako sme čakali. Ubisoft skvele spracoval príbehové misie a konečne je tu poriadne prepracovaný loot system. Otvorený svet v post-apokalyptickom Washingtone je nádherný, výborne spracovaný a v podstate je to raj plný aktivít, na ktorých si každý príde na svoje. Samozrejme, žiadna hra nie je dokonalá, a tak to je aj v prípade tejto hry. Samotný príbeh je slabý a hráča veľmi nenadchne. Tiež je tu vec aktualizácií. Division 2, hneď po oficiálnom vydaní, poskytla day one patch, ktorý ste jednoducho nútení stiahnuť. Nám to osobne nevadilo, no predstava, že hráč sa chce pustiť hneď do hrania novej hry a musí čakať na stiahnutie 40GB+ nie je príjemné, aj keď opraví množstvo chýb. Zároveň pri spustení hry zistíte, že na to, aby ste sa mohli použiť sociálne funkcie, musíte prekonať časť hry, čo nie je až tak výrazné negatívum, ale tí, ktorí sa chcú vrhnúť hneď do otvoreného Washingtonu majú smolu. Je to však veľký skok oproti prvej hre. Ak sa na ňu pozriete teraz, budete mať pocit, že Division 1 sa ako keby hľadalo, zatiaľ čo Division 2 už vie, čím chce byť.
Zhrnutie
Division 2 ponúka fascinujúce prostredie post-apo Washingtonu, plné ikonických pamiatok a rozmanitých oblastí. Hra vyniká v dizajne misií a odmeňovaní hráčov za ich úsilie. Loot systém je bohatý a návykový, zatiaľ čo Temná zóna prináša unikátnu kombináciu PvP a PvE zážitkov. Skvelé zbrane, zručnosti a možnosť spolupracovať s hráčmi v klanoch dodávajú hre hĺbku a dlhú životnosť. Na druhej strane, hlavný príbeh je nevýrazný a postavy sú neosobné, čo znižuje emocionálny dopad. Dialógy sú často slabé a vedľajšie príbehy prekonávajú hlavnú líniu. Niektoré časti vybavenia pôsobia genericky a vyžadujú viac kreativity. Normalizácia výbavy v Temnej zóne môže odradiť pokročilých hráčov.