Nový report odhaľuje napätú atmosféru a interné konflikty v štúdiu BioWare počas vývoja RPG titulu Dragon Age: The Veilguard. Podľa investigatívnej správy známeho novinára Jasona Schreiera z agentúry Bloomberg mala hra nielen výrazne meškať a viackrát zmeniť svoju koncepciu, ale tiež prispela k odchodu viacerých výkonných pracovníkov a vyvolala napätie medzi tímami Dragon Age a Mass Effect sérií.

Očakávaný hit nesplnil predajné očakávania

Dragon Age: The Veilguard vyšlo na konci októbra 2024 pre PC, PlayStation 5 a Xbox Series X/S. Už tri mesiace po vydaní však materská spoločnosť Electronic Arts oznámila, že hra nedosiahla plánované predajné čísla. Do začiatku roka 2025 si ju zahralo približne 1,5 milióna hráčov, čo bolo len polovica pôvodne očakávaného výsledku. Kombinované s neúspechom EA Sports FC 25 to viedlo k tomu, že EA minulo očakávania analytikov o 200 miliónov dolárov a vykázalo tržby 2,22 miliardy dolárov za fiškálny rok 2025. Akcie spoločnosti následne klesli o 18 %.

Dva reštarty, výmeny vedenia a tímový konflikt

Problémy však začali omnoho skôr. Vývoj Veilguardu prešiel dvoma výraznými zmenami – pôvodne mala byť hra koncipovaná ako live-service titul, no neskôr bola upravená na klasické singleplayer RPG. V roku 2023 BioWare povolalo na pomoc vývojársky tím zo série Mass Effect, ktorý mal projekt dotiahnuť do finále. Noví vedúci však kritizovali prácu svojich kolegov, začali ich vylučovať zo stretnutí a podľa viacerých zdrojov prevzali rozhodovanie úplne do vlastných rúk.

Tím z Mass Effectu výrazne prepracoval množstvo prvkov hry – vrátane dramatického finále. Ktoré si však napriek tomu získalo pochvalu od recenzentov aj hráčov. No podľa insiderov to vyvolalo napätie. Zdroje a podpora od EA, ktorú dostal Mass Effect tím, boli údajne výrazne štedrejšie ako podpora pre pôvodný tím Dragon Age. Bývalý hlavný scenárista série, David Gaider (na vývoji The Veilguard sa nepodieľal), pre Bloomberg povedal, že „Mass Effect vždy dostal, čo chcel. Dragon Age musel o všetko bojovať.“

Odchody dôležitých ľudí

Napätie a zmeny v smere projektu si vyžiadali aj personálne obete. Keď EA v roku 2017 prikázalo vývoj smerovať k live-service modelu, vtedajší kreatívny riaditeľ Mike Laidlaw z firmy odišiel. Ďalšia kľúčová postava projektu, režisérka Corinne Busche, ktorá dozerala na dokončenie finálnej podoby hry, opustila štúdio v januári 2025. A to len pár mesiacov po vydaní.

Avatar
Autor
/