Doba, keď sa hráč musel rozhodovať medzi počítačom a konzolami sa zdá sa konečne vytráca. Pokiaľ si hráč obľúbil špecifickú hernú sériu, ktorá bola zároveň aj exkluzivitou na špecifickej platforme, tak to už je pravdepodobne minulosťou. Aj vzhľadom na to, že čoraz viac exkluzivít definitívne objavujeme aj na počítačoch. Rok 2020 bol v tomto smere určite prelomový. Len v tomto roku sme sa dočkali prvej exkluzivity z konzol PlayStation na PC a išlo o hru Horizon: Zero Dawn. Vtedy v spoločnosti PlayStation nastal zlom, keď si uvedomili, že vydávanie hier na PC sa predsa len oplatí. Tým pádom sme v roku 2021 dostali aj ďalší titul Days Gone.

Túto tradíciu tak ani tento rok PlayStation neporušil. Ďalšou, v poradí treťou doteraz výhradnou exkluzivitou konzoly PlayStation, ktorá dostáva svoj port je práve recenzovaný God of War. Ten bol vydaný pre PlayStation 4 ešte v roku 2018. Hru poznajú mnohí a séria je známa už od konzoly PS2. Ohlásenie titulu na PC bolo v tomto prípade viac-menej nečakané, no potešujúce, ale sprevádzané chabým pocitom strachu, či bude tento port kvalitný. Aký je teda God of War na PC? Túto otázku sa pokúsime zodpovedať v tejto recenzii.

Príbeh ostal rovnaký… ale je stále rovnako skvelý

Prvé zapnutie sprevádzané spomienkami z roku 2018 ostali nezmenené, nezameniteľné a predovšetkým kladné. Sprievodná hudba pri prvom zapnutí nám stále navádza zimomriavky tak, ako to bolo v roku 2018 a to svedčí o tom, aký skvelý soundtrack hru sprevádzal už vtedy.

Na začiatku hry sa ocitáte s Kratosom a synom Atreom v lese, kde zbierate drevo na hrob svojej manželky Faye. Známa scéna po obrade v úvode hry naberá rýchly spád a rozvíja príbeh, ktorý oficiálne začína s nezvaným tajomným okoloidúcim. Tam si hráč aj prvýkrát osvojí základy boja.

Príbeh častokrát pôsobí lineárne, no nie nudne, práve naopak. Napriek všetkému príbeh hráča poháňa mnohokrát vpred a nie je pomalý, ani rýchly. Je jednoducho vyvážený. Hlavný príbeh oplýva emóciami a rozvíja Kratosov a Atreov vzťah otca a syna. Ako bude čas plynúť, tak si aj hráč začne vytvárať svoj vlastný vzťah k postavám a bude mu na nich čoraz viac záležať.

Keďže je pre nás veľmi ťažké opísať niektoré prvky hry bez akéhokoľvek ďalšieho vyzradenie príbehu, predovšetkým pre hráčov, ktorí nemali možnosť zahrať si tento skvelý titul doteraz, rozhodli sme sa pre tentokrát príbeh z tejto recenzie vynechať. Pretože tento konkrétny diel je ním zaobalený a zakladá si na ňom asi najviac. Bol by pre nás jednoducho hriech.

Prostredie a severská mytológia

Čo však môžeme a vieme prezradiť je to, že hra oplýva severskou mytológiou a často sa ocitnete na mnohých miestach, ktoré sú založené práve na nej. V hre je možné zazrieť mnoho bohov a príšer, ktorá vám budú povedomé a ich výstupy budú častokrát veľkolepé. V kombinácii s grafickým spracovaním pôsobia neuveriteľne dobre. Dizajn charakterov a ich animácie sú skvelé a prechody z hry na cut-scény tvoria dychvyrážajúci zážitok. Tie sú mnohokrát nepostrehnuteľné a tvoria tak dokonalý filmový zážitok.

Grafické spracovanie hry

PS verzie majú, resp. donedávna mali zmysel pri pomere ceny a výkonu pri ich grafickom spracovaní. To bolo na PlayStation vždy úžasné, no výkon PC napreduje, rastie rýchlejšie a je nezrovnateľne vyšší ako môžu aj aktuálne herné konzoly nateraz dosiahnuť.

Čo nás predovšetkým potešilo je to, že port God of War nie je absolútne obmedzený na výkone a je možné si nastaviť rôzne grafické nastavenia podľa svojho uváženia, čo v nás vyvolalo neskutočnú radosť. Koniec-koncov, hru si je možné dokonca nastaviť aj v 2K na Ultra detailoch a hra tak vyzerá úchvatne.

Hlavnou súčasťou hry je aj… boj

Bojový systém v hre je rozsiahly a obsahuje veľké množstvo obohacujúcich prvkov, ktoré dokážu navodiť skvelý pocit, ale sťažiť samotný priechod hrou. V God of War je nutné ostať ostražitý, pretože boj nie je nikdy rovnaký a nutnosť taktizovať je v tomto prípade opodstatnená. V tom vám však pomôže šikovná Kratosova zbraň, Leviathan. Táto bojová sekera dokáže uškodiť nepriateľom predovšetkým mrazom a systém jej hádzania a privolania späť je skvelý. Ak si ju však neprivoláte späť, budete musieť bojovať holými rukami. Preto je nutné štýl boja neustále obmieňať, pretože štýl, ktorý ste si zvolili pri predošlom protivníkovi nemusí nutne fungovať aj v tom nasledujúcom. Okrem toho kratos disponuje aj štítom, ten však nezastaví všetky typy útokov.

Vylepšenia, ktoré hra ponúka, zostali zachované

Pokiaľ ide o akékoľvek vylepšenia, ktoré je možné robiť prechodom hry, tie ostali zachované tak, ako to bolo na PlayStation verzii hry. Vždy sa oplatí prehľadávať chodníčky a skryté oblasti, aby ste tieto vylepšia dosiahli. Na tie však bude potrebné istá dávka trpezlivosti, pretože sú sprevádzané istým typom hádaniek, ktoré bude nutné vyriešiť. Sú síce jednoduché, ale časovo náročné ale o to sladšie.

Následne si tieto vylepšenia uplatníte pri „bratoch“ trpaslíkoch, ktorí sa v tejto hre stanú vašimi dobrými priateľmi. Konverzácie, ktoré prebiehajú v ich prítomnosti sú častokrát humorné, čo prijemne odľahčí už aj tak smutný príbeh. V hre je tak okrem vašej hlavnej zbrane, sekery, možné vylepšovať aj schopnosti, útoky a vaše brnenie.

Atreus má v hre tiež svoje slovo

Kratosov syn, Atreus, je využiteľný v hre na viac, než len na jednoduché interakcie v podobe rozhovorov. Atrea je možné využívať aj v samotnom boji a preto je tento diel tak príjemným osviežením oproti svojim starším dielom. Ak si však predstavujete plnohodnotné využitie ako pri Kratosovi, tak v tom vás musíme sklamať. Atreus v hre slúži skôr len ako taká podporná jednotka s lukom a šípmi. Vďaka nemu je mnohokrát možné prerušiť množstvo útokov vašich protivníkov a získať tak častokrát potrebný čas na váš hlavný útok.

Soundtrack a dabing

Zaznelo to na začiatku a preto sa to nebojíme spomenúť opäť. Atmosféru hry vždy dotváral aj soundtrack a God of War ho má skvelý. Bez neho by táto hra nebola tým, či by mala byť.

Ale keď už sme pri zvukovej stránke hry, netreba zabúdať spomenúť aj samotný dabing, ktorý je na vysokej úrovni a nevieme si predstaviť lepšieho podania v podobe iných hercov.

Verdikt

Ak sa rozhodnete v hre preskúmať všetky miesta, tak z približných 30 hodín hru dokončíte medzi 40-45 hodinami, čo je celkom slušné. Netreba však zabúdať, že nejde o veľký „open-world“ titul, avšak niektoré miesta sú dostatočne veľké a ponúkajú toho oveľa viac, než by sa na prvý pohľad mohlo zdať.

Pokiaľ si hromadne zhrnieme všetko, čo sme sa vďaka recenzií dozvedeli, tak port a aj samotnú hru musíme hodnotiť pozitívne. Dospeli sme k záveru, že postavy, príbeh, ako aj soundtrack zostali nezmenené a perfektné tak, ako boli pri prvotnom vydaní a port tak umožnil priviesť jednu z výhradných exkluzivít aj širšiemu publiku ako len PS hráčom.

Bonus v podobe lepšieho grafického spracovania je takou čerešničkou na torte pre hráčov, ktorí z akýkoľvek dôvodov si nemali možnosť zahrať God of War z roku 2018 na konzolách. A ak ste sa ešte doteraz neodhodlali odohrať God of War, teraz je ten správny čas. Hra priniesla svieži vánok v roku 2018 a sme radi, že sme mali možnosť si ju pripomenúť pred nadchádzajúcim RAGNARÖKom.

Avatar
Autor
/