Nie je to tak dávno, čo nám Ubisoft naservíroval nový Watch Dogs: Legion. V tomto roku si Ubisoft len ťažko nájde konkurenciu a čo sa týka veľkých AAA titulov, nepochybne mu ide karta. Ďalším titulom, ktorý sa snaží získať našu priazeň, je nový Assassin’s Creed Valhalla, od ktorého hráči nepochybne očakávajú veľké veci. Podobne ako Odyssey a Origins pokračuje v trende veľkej hry s otvoreným svetom s množstvom úloh, pútavým príbehom, novinkami v sérii a samozrejme aj s RPG prvkami. Otázkou stále ostáva, či sa im to podarilo a či je Valhalla naozaj titul hodný toho, aby niesol názov Assassin’s Creed. Počas našej recenzie sa pokúsime túto otázku zodpovedať.

Valhalla nás po dvoch starovekých tituloch Origins, ktorý sledoval príbeh z Egypta a Odyssey, ktorý sa odohrával v Grécku, opäť raz preniesla do stredoveku, a to do 9. storočia, v ktorom sledujeme severskú mytológiu, ako sa hovorí, priamo z prvej ruky. Toto naše dobrodružstvo začína na zasneženom a premrznutom území Nórska, krajiny, ktorá kedysi spolu s Dánskom a Švédskom tvorila základ Vikingskej kultúry. V tomto príbehu sa zameriavame na bojovníčku menom Eivor Varinsdottir, prezývanú tiež Eivor The Wolf kissed. Tá po smrti svojho otca vyrastá po boku Raven klanu a svojho „brata“ Sigurda.

V tomto príbehu môže byť Eivor ženou, i mužom. Závisieť to bude od toho, ktorú cestu si zvolíte už na začiatku svojej púte. To, čo pribudlo v samotnom výbere postavy, je možnosť nechať voľbu na samotnú hru. Ba čo viac, môžete si pohlavie postavy v priebehu hry ľubovoľne meniť. Osobne si však myslím, že podľa nie tak dávno publikovaných informácií, je podľa Ubisoftu hlavnou postavou práve žena. To isté, aspoň podľa tvrdení Ubisoftu, platilo aj v prípade Odyssey.

Zoznámte sa s Nórskom

Prvých pár hodín príbehu prechádzate územím Nórska, rozhodujete o osude vášho klanu a spoznávate svoju a iné dôležité postavy okolo vás. Táto úvodná pasáž vás prevedie základmi hry a predovšetkým vysvetlí aj dôvod vášho odchodu do Anglicka, spolu s bratom Sigurdom. Akcia započne až po príchode do Anglicka. Spolu so Sigurdom založíte novú osadu, Ravensthorpe, ktorá sa nachádza v strede Mercie. Predtým patrila synom Ragnara Lothbroka, s ktorými sa neskôr v príbehu taktiež stretnete.

Pripraviť sa musíte aj na fakt, že tento diel hry je temnejší, smutnejší a drsnejší, než všetko to, na čo ste boli zvyknutí z predchádzajúcich dielov. V niektorých pasážach hra štýlom začne pripomínať skôr Zaklínača a jeho temnú atmosféru, než Assassin’s Creed. Potulovať sa budete po špinavom svete, v ktorom sa každý chce dostať k moci alebo si ju aspoň udržať. Nezáleží pritom na tom, koho alebo čo po ceste zabije, podpáli, alebo zlikviduje. Často budete počas príbehu riešiť rôzne hádanky alebo sa zahráte na detektíva. Vaše rozhodnutia budú ale vždy sprevádzané slabým hlasom vo vašej hlave, ktorý sa vás bude pýtať, či ste sa naozaj rozhodli správne. Bohužiaľ, hra vám to nijak nepotvrdí. Rozhodli ste sa? Dobre, tu sú následky. Či už dobré alebo zlé, na to musíte prísť sami.

Svet obklopený oceánom

Herná reprezentácia Anglicka je obrovská a predovšetkým verná. Pridajte k tomu možnosť ľubovoľne cestovať z Anglicka späť do Nórska a máte niečo, čo sme v Assassin’s Creed ešte nevideli. Aspoň nie v takej forme. Hru sme testovali na platforme PC, ale aj napriek tomu, že nejde o konzolu novej generácie, sú jej nároky prekvapivo prijateľné, a preto sme si mohli dovoliť pridať poriadnu dávku detailov. Či už ale budete hrať na maximum, alebo nie, svet je ohromujúci a pravdepodobne najkrajší z hľadiska „kochania sa prírodou“. Vieme si predstaviť len tak si sadnúť alebo chodiť okolo a sledovať krásy herného sveta. Aj to je niečo, čo dodáva Valhalle atmosféru.

Vedľajšie misie tak, ako ich poznáme, Ubisoft vypustil.

V hre navštívite v podstate všetky podmienky. Či už pôjde o zasnežené tundry v Nórsku, ktoré neraz vyrazia dych, alebo široké zelené pláne, lemované hradbami v Anglicku. Bude sa na čo pozerať. Je ťažké popísať alebo predstaviť vám túto atmosféru len pomocou textu, obrázkov, či videa. Ak však hru vyskúšate, určite pochopíte, čo sme tým mysleli.

Mapa sa ale napriek tomu v takmer v ničom, okrem teda grafického spracovania, nelíši od tých predchádzajúcich. Vedľajšie misie tak, ako ich poznáme, Ubisoft vypustil. Teda, nie úplne. Občas sme v našej usadlosti Ravensthorpe narazili na NPC, ktoré malo nejakú úlohu podobnú vedľajšej misii, ale aj od tej sa čiastočne odzrkadľuje hlavný dej. V Assassin’s Creed Valhalla tradičné vedľajšie misie nahrádzajú práve tie svetové, ktoré sa generujú náhodne. To, čo sa hráčom na Odyssey nepáčilo, boli práve vedľajšie misie. Nie preto, že boli veľakrát rovnaké a opakujúce sa, ale skôr z dôvodu, že svet bol príliš veľký a počet týchto misií v podstate nekonečný.

Aj Vikingovia majú technické nedostatky

Chyby, alebo takzvane aj bugy, sprevádzajú aj Assassin’s Creed Valhalla. O to viac bolí, že sa niektoré z týchto chýb opakujú práve od Origins, ba dokonca aj z ešte starších titulov. Neviem, či to má na svedomí od roku 2014 opakujúca sa verzia AnvilNext 2.0. Od Origins sme si už zvykli na odmietanie pokračovať v lezení po skale. Zaráža nás, že sa to deje aj naďalej. Na veľa sme ich však nenatrafili. Jediný vážnejší, ktorý sme postrehli, nastáva pri samotnom cestovaní koňom. Vzhľadom na to, že sa hra od predchádzajúcich dvoch dielov líši samotným prostredím, sa automatické cestovanie zadrháva. Cesta cez rieky a močiare nie je dostatočne spracovaná, a preto, keď si človek nastaví automatické cestovanie a rozhodne sa odísť spraviť si čaj do kuchyne, dozvie sa, že jeho postava s koňom po 300 metroch opäť stojí nehybne v strede krajiny a cieľ cesty je opäť v nedohľadne.

„Nové“ funkcie z predchádzajúcich dielov

Počas príbehu budete investovať svoje ťažko zarobené zdroje, ktoré si budete generovať do svojich budov nájazdami, a tým zvyšovať úroveň svojej usadlosti. Je to niečo podobné spôsobu, ktorý sme mohli spoznať už pred jedenástimi rokmi, práve v mega populárnej druhej časti série. Každá budova je zo začiatku vlastne obyčajným stanom, ktorá sa po vylepšení zmení na skutočnú budovu a je len na vás, ktorú budovu prednostne vybudujete. Každá ponúka rôzne výhody a sprístupňuje množstvo benefitov. Máte tu na výber kováča, ústredie skrytých (Hidden Ones), lovca, obchodníka, ale aj dok a predovšetkým tatéra a barbera v jednej osobe.

U toho si môžete na hlavu, paže, chrbát či hrudník dať vytetovať čokoľvek, podľa svojej chuti. Počas priebehu hry sa dokonca stretnete so starou známou postavou z Egypta, Redom. Ten vám daruje päťdesiat opálov – lesknúci sa kryštál, ktorý hrá dúhovými farbami. Za tie si môžete kupovať u Reda vylepšenia, tetovania, jednoducho čokoľvek, čo je v dennej ponuke.

Origins započal novú éru v sérii Assassin’s Creed ako RPG hra. V Odyssey sme sa dočkali ďalších a nových RPG prvkov a Valhalla využíva z oboch predchádzajúcich dielov mix oboch a dokonca ich rozširuje. V prechádzajúcich dieloch bolo otravné nachádzať s každým zabitým nepriateľom nové a nové zbrane, brnenie a iné predmety. Tu je to však iné. Tu si svoje ťažko a občasne nadobudnuté vybavenie vylepšujete priamo u vášho kováča. Čo sa týka skúsenostných bodov, tie boli taktiež prekopané. Tu máte svoj strom schopností, rozvetvený do mnohých smerov. Od pasívnych schopností sa dostávate cez vyššie poškodenia, vyššiu obranu, zdravie, až po tie aktívne schopnosti, ktoré vyvoláte kombináciami tlačidiel v boji.

Zručnosti a skúsenosti

Samozrejme, v hre sa nachádzajú aj zručnosti, na ktoré potrebujete dostatok výdrže, teda „staminu“. Tie sa môžete naučiť prostredníctvom takzvaných zvitkov vedomostí, alebo Tome of Knowledge. Vo väčšine prípadov sú taktiež „náhodne“ rozmiestnené po celej mape. Väčšinou sme na ne natrafili pri samotných nájazdoch v kláštoroch a priamo v ich kobkách. Na druhú stranu, sú vyznačené aj na samotnej hernej mape, ako žltá svietiaca gulička. Každopádne, pokiaľ sa na dané miesto nedopravíte, neviete, čo sa tam nachádza. Preto je dobré investovať čas aj do objavovania herného sveta, ktorý toho ponúka viac, než sa na prvý pohľad zdá.

Keď sa už bavíme o zručnostiach a skúsenostiach, tento herný štýl, ktorý nám bol predstavený dva diely dozadu, sa až tak veľmi nezmenil a hráči, ktorí ich hrali, sa budú cítiť ako doma. Hra dovoľuje zvoliť si svoju preferenciu hrania, ktorá hráčovi vyhovuje. Či sa budete zakrádať a potichu zabíjať, či sa postavíte zoči voči nepriateľovi, alebo budete využívať diaľku použitím luku a šípov. Všetko toto funguje lepšie ako v tých predchádzajúcich a všetky kombá zároveň súvisia aj so zbraňami, ktoré si zvolíte. Na Assassin’s Creed: Valhalla sa nám páči aj taký malý detail, a to možnosť vybrať si, v ktorej ruke držať ktorú sekeru alebo štít. Samozrejme, s tým úzko súvisí aj samotný ovládač, na ktorom hráte, a tým pádom ide o opozitné hranie. Aj takéto malé, nepodstatné detaily vedia človeka potešiť.

Večný súboj s umelou inteligenciou

Ako bolo spomenuté vyššie, súbojový systém sa v mnohom taktiež nezmenil, boli vypustené takzvané kombá, ktoré poznáme z Origins a namiesto toho prišli nové. Kombinácie ako LB + RB boli vypustené aj Odyssey, a tu je to rovnaké. Vo Valhalle však pribudla ďalšia novinka, a to samotná výdrž hrdinu, ktorá sa takmer po troch či štyroch úderoch spotrebuje a v tom momente je ťažké uhýbať sa silnejším protivníkom. Keď však nastane situácia, že sa kompletne vyčerpáte a protivník útočí, nie je nič, čo by ste mohli urobiť. Musíte jednoducho samotný úder prijať. Zmieriť sa s vaším osudom. Je teda dôležité dobre si naplánovať útoky a nevyčerpať si výdrž bezhlavo.

Súbojový systém je lepší a rôznorodejší, ale umelá inteligencia je čím ďalej tým hlúpejšia.

Ďalšou malou zmenou tohto dielu je dopĺňanie zdravia, ktoré bolo v predchádzajúcich dieloch dopĺňané pasívne, teda mimo súboja. Tu však hráč musí zbierať nejaké bobule. Prípadne si zdravie doplniť skutočnou stravou, ktorá sa dá nájsť na ohnisku alebo v dome na stoloch. Neviem čím to je, ale mne osobne sa zdá, že s každým novým dielom je síce súbojový systém lepší a rôznorodejší, ale umelá inteligencia je čím ďalej tým hlúpejšia. Postavy poskakujú z miesta na miesto, v súboji utekajú preč, aby sa následne zvrtli a opätovne útočili. Ak to má byť ale taktika, beriem späť. Ale nevyzerá to tak.

Úplne nové nápady inšpirované Vikingami

Ale aká by to bola hra o Vikingoch bez vikingských nájazdov? Aj tie tu nájdete a Ubisoft si na nich dal záležať. Chceli totiž vytvoriť hru, ktorá bude verne reprezentovať život v tých časoch – život v období Vikingov. Podnikáte útoky na malé dedinky s kláštormi, ktoré sú rôznorodo rozmiestnené po celom území Anglicka. Drancovať tieto dedinky je jednoduché, pretože na vašej mape sa zobrazia prekrížené červené meče. Keď sa dostanete s vaším drakarom na spomínané miesto dediny, vydrancovať ju je už „jednoduché“, stačí len svoj drakar nasmerovať na miesto, zatrúbiť na roh a váš útok môže začať. Odmenou vám budú rôzne, menej aj viac vzácne materiály, suroviny a predmety. Je to dôležitá súčasť hry a bez nej, respektíve bez odmien, ktoré z nájazdov získate, si nebudete môcť vylepšovať vašu usadlosť. A vylepšovať si ju je veľmi dôležité.

Minihry a vedľajšie aktivity

Vo Valhalle sa stretávame aj s novými aktivitami, ktoré môžete robiť. Môžete sa zapojiť do pijatiky, loviť ryby, hrať kocky a prípadne si dať vikingský „freestyle battle“ v rapovaní. Čo sa týka samotnej pijatiky z rohu, nik s ňou problém mať určite nebude. Nie je to niečo, čo by sa nedalo zvládnuť a súperi sú vždy pomalší, záleží len na rýchlych stiskoch a sledovaní indikovaného smeru od druhého rohu a jednoducho sa vyvarovať chybám (roh na pitie). Hranie kociek je už zložitejšou časťou, a to z dôvodu, že sme si akosi neprečítali tutoriál a pustili sme sa rovno do hry. Pár hodín sme vlastne nerozumeli, čo vlastne robíme, ale nakoniec sme to zrejme pochopili. Teda, ak sa počíta, že sme trikrát za sebou vyhrali. Úlohou rybárčenia je, ako inak, chytať ryby.

Poslednou minihrou, s ktorou sme sa stretli, bol samotný rap battle v klasickom rýmovaní. Nič zložité, pokiaľ pochopíte kontext, ktorý vysloví súper a vy máte spätne reagovať tak, aby ste si nespravili „hanbu“. Za odmenu si zvyšujete charizmu a odomykáte potenciálne možnosti v ďalších dialógoch v priebehu hry. Herný svet ako taký obsahuje mnoho a oveľa viac ďalších aktivít, ako hádanky a hlavolamy, zbieranie artefaktov, ničenie prekliatych predmetov, zbieranie stránok s tetovaniami, a tak ďalej. Myslíme si, že na niektoré sme dokonca ešte nenarazil a tešíme sa, že ich máme naďalej možnosť prebádať.

Hudba, za ktorou stoja legendy

Po vypočutí samotného soundtracku môžeme skonštatovať, že po tejto stránke je hra spracovaná výborne. Všetci traja hlavný skladatelia, či ide o Jespera Kyda, Sarah Schachner, alebo aj Nórskeho speváka Einara Selvika, odviedli kus skvelej roboty. Ich veľdiela sa dajú počúvať opakovane a dotvárajú tú správnu atmosféru aj v samotnej hre. Jediným negatívom soundtracku je nižšia hlasitosť aj napriek plným nastaveniam a nastaveniam v predchádzajúcich dieloch. Nemyslím si však, že som o niečo prišiel a napriek tomu s istotou tvrdím, že svoju úlohu splnili všetci výborne.

Verdikt

Assassin’s Creed Valhalla je veľký, otvorený svet, plný prekrásnych scenérií z doby Vikingov. Nezáleží na tom, kam sa pozeráte, môžete mať istotu, že sa pozeráte správne a že to bude plné atmosféry. Hra ale neponúka len skvelú grafiku alebo rôzne lokácie, ktoré vám zoberú dych. Ponoríte sa aj do príbehu a čo je lepšie než hra, ktorá okrem peknej grafiky, atmosféry a lokácií ponúkne aj pútavý príbeh. Stačí pár minút hrania a uniknete z reality. Presne o tom majú byť hry.

Valhalla do série priniesla aj niekoľko zmien, ale aj niekoľko chýb. Čo však prevažuje, sú kladné zmeny, ktorými by sa celá séria mohla uberať. Vrátilo sa ukrývanie sa s davom, vrátilo sa tiché zabíjanie, vrátil sa v podstate Assassin’s Creed, ale predsa bez asasínov, i keď však názov série hovorí jasne. Nie je to Assassins, je to Assassin’s Creed… Creed.. „krédo“ . Je to však stále niečo ako polcesta, aj keď chápeme, prečo to Ubisoft robí. To, že nehráme priamo za nájomného zabijaka v kapucni, tak s tým sme zmierení. Mali by sa s tým zmieriť aj hráči ktorí nerozumejú názvu a na Assassin’s Creed Valhalla sa pozerať, aspoň podľa možností, ako na samostatný titul keď už nič iné. Verte nám, že ak si aj z názvu hry vynecháte „Assassin’s Creed“, ostane vám iba Valhalla, a potom si môžete byť istí, že ide o skvelú, síce s drobnými chybami, ale o naozaj skvelú hru.

Zhrnutie

Assassin’s Creed Valhalla ponúka hráčom obrovský otvorený svet plný krásnych scenérií a detailne spracovaných lokácií, kde je možné preskúmavať a užívať si množstvo aktivít. Hlavný príbeh je silnou stránkou hry a ponúka pútavý dej, ktorý je podporený viacerými novinkami a vylepšeniami oproti predchádzajúcim dielom. Na druhej strane však hráčov môže sklamať menej výrazný soundtrack, ktorý nevyvoláva takú atmosféru, akú by si hra zaslúžila, a opakujúce sa technické chyby, ktoré môžu narušiť zážitok.

Avatar Frame
Autor
/