Čínska vláda sa chystá výrazne posilniť využívanie umelej inteligencie (AI) vo vzdelávaní. Podľa agentúry Reuters plánuje Peking implementovať AI technológie do vyučovania a učebných materiálov na všetkých úrovniach školského systému. Tento krok je súčasťou širšieho úsilia Číny stať sa do roku 2035 takzvanou „silnou vzdelávacou krajinou“.
Čínske ministerstvo školstva očakáva, že AI prispeje k rozvoju základných kompetencií učiteľov a žiakov a zároveň podporí vytváranie inovatívnych talentov, ktoré budú schopné obstáť v globálnej konkurencii. Technológie umelej inteligencie by mali pomôcť študentom zlepšiť nielen ich komunikačné a kooperatívne schopnosti, ale aj schopnosti samostatného myslenia a riešenia problémov.
Podľa odborníkov môže správne nasadená umelá inteligencia v školstve priniesť viaceré výhody, najmä pri spracovávaní veľkého množstva údajov a prispôsobovaní výučby individuálnym potrebám študentov. AI má potenciál vytvárať pružnejšie a efektívnejšie vzdelávacie systémy, schopné reagovať na rôznorodé potreby žiakov.
Zároveň však existujú obavy. Väčšina súčasných modelov AI, najmä jazykových, je navrhnutá na predpovedanie pravdepodobných slov v texte, nie na poskytovanie presných a odborných informácií. Nedostatok kontroly a odborného dohľadu môže viesť k šíreniu nepresností, čo je v oblasti vzdelávania obzvlášť citlivá téma.
Odborníci preto zdôrazňujú, že AI používaná v školstve by mala byť špeciálne navrhnutá na tento účel. Mala by byť trénovaná pedagógmi a pod neustálym dohľadom. Transparentnosť, spoľahlivosť a etické využívanie dát sú kľúčové faktory, ktoré rozhodnú o úspešnosti takýchto projektov.
Podobné úvahy o širšom zapojení AI do vzdelávania zaznievajú aj v iných krajinách. Ide predovšetkým o krajinu ako napríklad Spojené štáty, kde sa však verejná debata nesie v opatrnejšom tóne. Či bude Čína schopná naplniť svoje ambiciózne plány v praxi, ukážu najbližšie roky.