Je správne nazvať Rematch „futbalom v štýle Rocket League“, keď už samotný Rocket League je vlastne futbal s autami? Možno nie. No zároveň je to najjednoduchší spôsob, ako popísať túto novinku od francúzskeho štúdia Sloclap, ktoré sa preslávilo bojovkami ako Sifu, či Absolver. V tejto ich novinke z prostredia športových hier sa hráči naháňajú po futuristickom ihrisku, vrážajú do seba, točia strely ako z učebnice a často odmietajú prihrávať lepšie postaveným spoluhráčom. Výsledkom je rýchla arkádová zábava s obrovským potenciálom na ďalší rozvoj.
Futbal z pohľadu tretieho hráča, ale s tímovou dynamikou
Fanúšikovia starších športových hier si spomenú na režim Be A Pro z FIFA či NHL. Kamerový uhol tesne za chrbtom hráča a všetko sa ovláda v reálnom čase. V Rematch je každý hráč ovládaný reálnym človekom a teda, žiadni boti. Momentálne sú dostupné tri herné režimy, pričom štúdio sľubuje čoskoro priniesť aj samotné turnaje a samozrejme aj rebríčky.
Zápasy trvajú len šesť minút, bez akéhokoľvek polčasu. Úlohy sa dynamicky menia, ste brankár, o chvíľu útočník a takto opakovane. Hra vás núti spolupracovať a myslieť ako tím. Samotárske hviezdy tu nepochodia. Každý gól je výsledkom koordinácie. Držať si loptu pre seba? Vo väčšine prípadov je to zlý nápad. Príliš jednostranný zápas? Aktivuje sa mercy rule – systém, ktorý predčasne ukončí jasnú prehru.
Ovládanie je jednoduché, ale taktika bohatá
Ovládanie si osvojíte rýchlo. Nie sú tu žiadne štatistiky hráčov ani simulácia reality. Všetko stojí na vašich schopnostiach, či už ide o presnú prihrávku, lob, rýchly výpad v obrane alebo jemný dotyk lopty, ktorým oklamete súperovu obranu.
Každé rozhodnutie sa počíta. Risknúť odkop, alebo radšej prihrať na krídlo? Pokúsiť sa o sklz, alebo zvoliť trpezlivé postavenie? Rematch vás núti rozmýšľať a reagovať takpovediac okamžite a to je práve to, čo ho robí takým pohlcujúcim.
Brankári sa tu nudiť nebudú
Rematch elegantne rieši pozíciu brankára. Po každom inkasovanom góle sa pozícia automaticky strieda. Brankár stojí proti strele a skáče do strán. Fyzika lopty občas zaškrípe. Niekedy preletíte ponad pomalú strelu, inokedy zázračne chytíte delovku. V konečnom dôsledku ide o ten „funkčnejší“ systém, aj keď, niečo by mu určite bolo možné vytknúť.
Z brankára sa mimo „šestnástky“ stáva ďalší hráč v poli s neobmedzenou výdržou. Môžete teda zahájiť protiútok alebo sa zapojiť do útoku z hĺbky poľa. V 3v3 zápasoch je to nevyhnutné. V 5v5 sa to ale často nevypláca, pretože brána bez brankára je takmer s istotou darovaný gól súperovi.
Strely tzv. nožničkami aj zúfalé zakončenia
Ovládanie v Rematch pôsobí zvláštne najmä pre každého, kto má za sebou 15 rokov FIFA reflexov. Strieľa sa pravým triggerom (RT), čo je pre mnohých mätúce, keďže tam v iných hrách bežne bežíte. Časom si ale zvyknete. Keď zvládnete základy, 3v3 režim slúži ako vstupná brána. Nasleduje 4v4 a nakoniec plnohodnotný zápas 5 na 5. Vaša sebadôvera rastie ale plynulosť ešte nie je dokonalá.
Ofenzíva má hĺbku, defenzíva frustráciu
Útočenie je pôžitok. Správny smer, ideálna sila, dokonalá kolmica. Občasná pomoc systému naznačí kam loptu poslať, no väčšina práce je na vás. Ak spomalíte a naučíte sa obchádzať sklzy, zistíte, že aj malá kľučka vie otvoriť obranu a potom strelíte gól.
Mierenie je jedna z najťažších disciplín. Pri streľbe musíte prestať sledovať loptu a otočiť sa k bráne, pretože kamera sa po stlačení strely už nehýbe. Ak ste natočení bokom, strela pôjde bokom. Prvé hodiny sú ťažké, no časom sa to dá naučiť.
Naopak, bránenie je chaotické. Sklzy často prejdú súperom bez efektu. Niekedy loptu získate a okamžite teleportuje späť k útočníkovi.
Dynamický gameplay áno, ale z obsahu by ste sa neprejedli
Zatiaľ je k dispozícii len súťažný multiplayer a solo tréning. Ak hľadáte pohodové sólo hranie alebo turnajový režim, budete si musieť počkať, pretože tieto možnosti majú čoskoro doraziť. Chýba možnosť opakovane hrať so svojím náhodne zloženým tímom, čo je škoda, keď sa vám výnimočne podarí nájsť spoluhráčov, s ktorými si sadnete.
Toxické emócie a battle pass ako bariéra
Rematch však pripomína Rocket League v jeho úplných začiatkoch. Chýba kultúra, herná etiketa, funkčné neverbálne signály. Mnohí hráči nebránia, nahrávky ignorujú, skúšajú triky za každú cenu a teda, aj za cenu súperom vstreleného gólu do vašej brány. Brankári bežia útočiť a zadný hráč zrazu chtiac-či-nechtiac kryje bránu. Rýchle správy sa rýchlo menia na pasívno-agresívny výsmech.
Battle pass však v skutočnom futbale neexistuje. A hoci je vizuálny štýl krásny a možnosti úprav rozmanité, neustále cítite, že hra od vás chce peniaze. Chceš tigrované tetovanie? Zaplať. Chceš novú oslavu gólu? Zaplať. Chvalabohu, žiadne lootboxy. Vieš čo, aj tak zaplať. Ale aj tak je to archaický systém. Hra má svoje slabiny a mohla by inovovať aj mimo ihriska.
Vydrží Rematch dlhšiu dobu?
Zábava vydrží týždeň, možno dva. Ale čo potom? Získavaním XP odomykáte nové kozmetické úpravy. No Sloclap sa vydáva aj do kontroverzných vôd ako napríklad možnosť kúpiť hrateľného Ronaldinha za 1000 herných mincí, čo v reálnych peniazoch predstavuje približne 10 EUR. Hra pritom stojí 25 EUR. V porovnaní s EA Sports FC, kde sa za žiadnu kartu neplatí priamo skutočnými peniazmi, je to otázna stratégia.
Rematch je rýchla arkádová futbalová pecka, ktorá potrebuje viac obsahu
Rematch má určite výborný základ – zábavný gameplay, výborné tempo, a aj výzvy, ktoré nútia hrať lepšie. No k tomu, aby sa zaradil medzi veľkých hráčov žánru, ešte potrebuje doladiť vlastný obsah, rozšíriť možnosti, a zvážiť odstránenie prípadne obmedzenie monetizácie. Ale základ zostáva nateraz pevný a budúcnosť teda môže vyzerať nádejne.
Plusy
- Rýchly, dynamický a zábavný arkádový futbal od brány k bráne
- Prispôsobenie hráča motivuje k odomykaniu nových predmetov
- Streľba je spočiatku náročná, ale keď ju zvládnete, je mimoriadne uspokojujúca
Mínusy
- Zvláštne správanie lopty pri zákrokoch brankárov si vyžaduje doladenie
- Triky sú zábavné, ale je ich príliš málo
- Postup v hre je previazaný s mikrotransakciami
- Chýba cross-play podpora