Podľa nových špekulácií pripravuje Microsoft vlastný emulátor konzoly Xbox pre Windows, čím by výrazne zjednodušil hranie starších konzolových titulov na počítačoch. Ak sa tieto informácie potvrdia, išlo by o prelomový krok nielen pre hernú komunitu, ale aj pre budúcnosť zachovania herného dedičstva.

Emulácia hier je kontroverzná, no čoraz dôležitejšia

Téma emulácie v hernom priemysle je dlhodobo rozdelená. Niektoré spoločnosti (napríklad Nintendo) sa voči nej striktne vymedzujú, pričom sa často odvolávajú na porušovanie autorských práv. Iné firmy, najmä komunita okolo open-source nástrojov ako Dolphin či RetroArch, naopak vidia v emulácii spôsob, ako uchovať staré hry dostupné pre budúce generácie.

Microsoft sa doposiaľ držal niekde uprostred. V roku 2023 dokonca zakázal používanie emulátorov na konzolách Xbox, vrátane známych aplikácií ako Dolphin. Zároveň však dlhodobo zdôrazňuje svoj záväzok k zachovaniu spätnej kompatibility a hernej histórie.

Emulátor ako oficiálny nástroj?

Podľa populárneho účtu zameraného na úniky zo sveta Xboxu – eXtas1s, mal počas livestreamu 18. mája zaznieť dôležitý detail. Ten znel, „Microsoft údajne pracuje na vlastnom emulátore Xboxu pre Windows“.

Hoci mnohé Xbox hry majú dnes aj natívne verzie pre PC, ide väčšinou o samostatné porty. Nový emulátor by umožnil hráčom spúšťať konzolové verzie Xbox hier priamo na počítačoch, čo by mohlo výrazne uľahčiť prístup k celému katalógu bez potreby zdĺhavého vývoja dvoch verzií jednej hry.

Hranica medzi konzolou a PC

Ešte začiatkom roka sa objavili informácie, že ďalšia generácia konzoly Xbox bude mať viac spoločného s „PC do obývačky“ než s konzolou. Tento trend by vývoj emulátora len potvrdil.

Zachovanie spätnej kompatibility, ktoré si Microsoft stanovil ako prioritu, by takýto krok výrazne uľahčil. Hráči by mohli bez problémov spúšťať staršie Xbox hry nielen na novej konzole, ale aj na bežných počítačoch, hoci nie bez kompromisov.

eXtas1s zároveň upozorňuje, že ukladanie pozícií a dosiahnuté achievementy by sa medzi Steam a Xbox verziami pravdepodobne nesynchronizovali, a v niektorých prípadoch by mohli nastať aj problémy s ovládaním.

Microsoft môže určiť nový štandard

Ak by sa Microsoft rozhodol verejne podporiť oficiálny emulátor, mohlo by ísť o významný precedens v hernom priemysle. Na rozdiel od súdnych sporov vedených napríklad Nintendom proti vývojárom emulátorov, by Microsoft ponúkol legitímne riešenie. To by spojilo prístupnosť, ochranu duševného vlastníctva aj záujem o hernú históriu. Dôležité je však zdôrazniť, že ide zatiaľ len o nepotvrdené fámy. Kým Microsoft nevydá oficiálne stanovisko alebo nepodnikne konkrétny krok, všetky informácie zostávajú v rovine špekulácií.

Avatar
Autor
/