Spoločnosti Microsoft a Nintendo tento rok oznámili, že niektoré ich nové hry sa budú predávať za 80 Eur. To sa má týkať rovnako fyzických aj digitálnych verzií. Tento krok vyvolal rozsiahlu diskusiu najmä o tom, prečo sa ceny zvyšujú aj pri hrách, ktoré neexistujú v podobe diskovej verzie a nevznikajú pri nej výrobné či logistické náklady.

Analytik spoločnosti Niko Partners, Daniel Ahmad, vysvetľuje, že aj keď na digitálne hry priamo nedopadajú clá či iné obchodné bariéry, vydavatelia môžu zvýšiť cenu z viacerých dôvodov. Jedným z nich je snaha kompenzovať rastúce náklady v iných oblastiach vývoja. Ďalším dôvodom môže byť snaha zosúladiť ceny digitálnych titulov s tými fyzickými. Cenu hier navyšuje aj stále rastúci rozpočet na ich vývoj a fakt, že veľká časť spotrebiteľov je dnes ochotná zaplatiť viac. „Niektorí vydavatelia jednoducho zvyšujú ceny, lebo môžu,“ dodáva Ahmad.

Nintendo napríklad oznámilo, že pripravovaný titul Mario Kart World bude stáť 80 eur vo všetkých dostupných verziách. Nie všetky ich hry však budú takto drahé ako napríklad očakávaný Donkey Kong: Bananza, ktorý bude stáť „len“ 70 eur.

Microsoft informoval 1. mája, že do konca roka zvýši ceny vybraných titulov na 80 Eur tiež. Zdražovanie sa už dotklo aj samotných konzol. Jedna z verzií Xbox Series X je po novom drahšia než PlayStation 5 Pro. Zatiaľ nie je známe, ktoré konkrétne hry sa ocitnú v tejto vyššej cenovej kategórii ale predplatnú službu Xbox Game Pass zatiaľ zdražovanie nepostihne. Na trhu teraz panuje otázka, či bude podobný krok nasledovať aj spoločnosť Sony.

Prvý, kto zvýšil ceny bolo Take-Two

V minulosti sa nové AAA hry bežne predávali za 60 eur. Prvým veľkým hráčom, ktorý zvýšil cenu na 70 eur, bolo v roku 2020 vydavateľstvo Take-Two. Vtedajšie rozhodnutie prešlo bez väčšieho odporu a cena 70 eur sa medzičasom stala štandardom. Podľa niektorých analytikov môže byť ďalším míľnikom GTA VI a objavili sa aj špekulácie, že Take-Two môže skúsiť predaj za 100 eur, aby rozprúdil stagnujúci trh. Firma zatiaľ cenu tejto veľmi očakávanej hry oficiálne neoznámila.

Pre porovnanie, GTA V pri uvedení v roku 2013 stálo 60 eur. Po zohľadnení inflácie by to dnes bolo približne 82 eur, teda ešte viac, než je súčasná „nová norma“.

Microsoft zvýšenie cien svojich produktov nekomentuje detailne. Dôvodom môžu byť aj nové clá v USA, ktoré navrhol Trump. Tie už spôsobili napríklad oneskorenie pred-objednávok konzol Nintendo Switch 2 a ďalšie cenové zmeny. Zaujímavosťou však zostáva, že Microsoft pritom hlási aj rekordné zisky. Len za posledný kvartál spoločnosť dosiahla tržby vo výške 70 miliárd dolárov z čoho sa čistý zisk pohybuje okolo 25,8 miliardy.

Avatar Frame
Autor
/